In feite kun je geen enkele uitspraak doen over de mappings, omdat ze uit delen bestaan, niet uit een continue functie.
Ik verwees naar de meest gebruikte toerentallen, de "normale" of "dagelijkse" zone (20 tot 50).
Als we het echt over de mappings willen hebben:
Beide auto's hebben een exponentiële start om de initiële input te verzachten (-variantie).
De 4k-lijn in de BRZ is logaritmisch van ~8 tot 18%, om de input te versterken. Dat is simpelweg voor snelle starts, wanneer je de koppeling loslaat, het vermogen wordt verbruikt, het toerental daalt en je dan meer gas nodig hebt. Dat maakt de BRZ veel gemakkelijker bij snelle starts, zonder dat je het gaspedaal soepel hoeft in te drukken bij het koppelen.
Beide BRZ-onderdelen van ~20 tot 100 zijn ook logaritmisch om de input van de "dagelijkse zone" te versterken, terwijl de GR volledig lineair is, maar veel sterker.
Bij 43% is er een piek / het maximum bij de GR86, die duurt tot 100%. Dus elke input hoger dan 43% genereert niet meer output.
Het probleem is niet het soort functie, maar de gradiënt (== helling, de "a" in "a*x + b"). Het "dagelijkse deel" is gewoon te steil voor een normaal persoon, wat veel precisie vereist om een toerental in de GR86 te houden.
Achtergrond:
Zoals ik al zei, het zijn wiskundig gezien geen functies, omdat je die outputs niet goed kunt modelleren met een functie.
Je zou een overcomplexe set functies van een hogere graad hebben, of splines (combinatie van partiële functies, die overeenkomen op hun verbindingspunten).
Technisch gezien zou je zelfs zoiets als NURBS nodig hebben om een gevormd vlak te modelleren, omdat je natuurlijk ook de geïnterpoleerde waarden tussen de gegeven outputs nodig hebt.
Dat is een reden waarom een mappingtabel wordt gebruikt, het is simpelweg de output van een set piecewise functies.
De andere reden is dat je dingen kunt maken zoals de 4k-lijn van de BRZ: uitzonderingen voor speciale inputs, wat ook moeilijk is met splines (verhoogt de complexiteit).
Aan software/hardware kant kun je een gereduceerde chipset gebruiken wanneer je geen waarde hoeft te berekenen, maar deze kunt opzoeken.
Dit bespaart ook executietijd (ten koste van geheugen, omdat de tabel moet worden opgeslagen).
Een lookup-tabel "reageert" dus sneller, omdat er niets hoeft te worden berekend.
Het heeft ook geen zin om dezelfde waarde meer dan eens te berekenen als je genoeg geheugen hebt om deze op te slaan.
Natuurlijk vragen de meesten van jullie zich af hoe je waarden tussen de gegeven waarden kunt krijgen, zoals "wat is de output voor 1875 tpm, als alleen f(1600) en f(2000) gegeven zijn"?
Maar dat is waarschijnlijk een lineaire interpolatie ("verre waarde" keer de "korte weg" + "nabije waarde" keer de verre weg", genormaliseerd), of simpelweg f(2000) + f (1600) / 2.
In ieder geval veel eenvoudiger dan NURBS.
Heb ik al gezegd dat ik 5 jaar aan een universiteit heb gewerkt in de context van overdrachtsfuncties in de informatica?
Conclusie:
- BRZ is veel gemakkelijker om snel te starten, omdat de auto het vermogen vasthoudt wanneer de koppeling inschakelt.
- BRZ heeft een grotere pedaalweg
- BRZ heeft een minder gevoelig pedaal.
- GR86-kaart is lineair
met "smooth-in smooth-out"-karakteristiek.
- Subaru-ingenieurs hebben een hels karwei van wiskundige modellering gedaan om die tabel te creëren, Toyota-ingenieurs waren dronken of allemaal expert-racecoureurs.
Sorry voor de spelfouten. 90% van de woorden zijn rood onderstreept, omdat mijn browser Duits gebruikt.