Ik kwam deze video tegen van Engineering Explained, die een favoriet van me is. Hij experimenteerde met zowel het standaardfilter als een K&N drop-in filter. Hij kreeg dyno-nummers en acceleratietijden van hoe ze presteerden met en zonder het actieve koolgaasfilter in de airbox. Houd er rekening mee dat dit op een Subaru Crosstrek was, dus de resultaten zullen waarschijnlijk verschillen op andere auto's......
Ik besloot het op mijn BRZ te proberen en maakte een snelle "How to" voor iedereen die geĂŻnteresseerd is. Het is super simpel en ik weet zeker dat de meesten van jullie het zonder hulp zouden kunnen uitzoeken, maar sommigen willen het misschien zien.
Maak eerst de inlaatpijpklem los die in rood wordt weergegeven met een 10 mm dop of kruiskopschroevendraaier. Hij hoeft er niet af, alleen los. Koppel ook de kabelboom voor de MAF-sensor los die in blauw wordt weergegeven.
Vervolgens wil je de kabelboom losmaken van de airbox, zodat je niet aan de draden trekt terwijl je hem probeert te verwijderen. Knijp in de lipjes van de clip die in geel wordt weergegeven en duw de draden uit de airbox. Je kunt dit met je vingers doen of ik gebruikte een punttang.
Daarna ga je naar het rechtergedeelte van de airbox en zoek je de 10 mm bout die in wit wordt weergegeven. Verwijder de bout en leg hem opzij. Er zit geen moer aan de onderkant, hij schroeft gewoon in de beugel eronder, dus maak je geen zorgen dat er iets valt. Maak ook de clips los die in paars worden weergegeven en die het deksel van de airbox op dit punt gesloten houden.
Nu is het deksel klaar om te worden verwijderd. Trek hem er gewoon omhoog en terug naar de motor. De rubberen inlaatslang houdt een goede grip op de plastic buis binnenin, maar geef hem gewoon een flinke ruk en draai. Hij komt los en dan krijg je dit.
Van dit rare ding wordt gezegd dat het dient voor emissiecontrole voor lucht die uit het pcv-systeem komt. Eerlijk gezegd denk ik niet dat het iets anders doet dan een beperking worden. Het met koolstof gevulde gaas op de onze wordt niet op dezelfde manier vastgehouden als in de video wordt getoond. De onze is warm aan de plastic airbox gelast. Ik pakte gewoon één rand met een tang en trok hem terug totdat ik er een paar vingers achter kon krijgen. Ga vanaf daar gewoon rond en trek totdat alle lassen loskomen en het gaas loskomt. Het laat een beetje ruig gaas achter, dus ik ging met een scheermesje over alle lassen om ze een beetje schoon te maken. Ik heb hier niet veel tijd aan besteed omdat niemand het ooit zal zien. Het belangrijkste is om alle losse stukjes en spanen van de binnenkant te verwijderen voordat je alles weer in elkaar zet. Dit gebeurt tenslotte achter je luchtfilter, dus alle rommel die je daar achterlaat, wordt in de motor gezogen. Dit is hoe de mijne eruit kwam te zien nadat ik klaar was.
Dat is het..!! Plaats de box gewoon terug op dezelfde manier als hij eruit kwam. Zorg ervoor dat je eerst de 2 plastic lipjes in hun uitlijningsgleuven aan de onderkant steekt. Steek de plastic buis helemaal terug in de rubberen inlaatslang. Er is een uitlijningsmarkering zodat je kunt zien wanneer hij er helemaal op zit. Draai alles vast en het allerbelangrijkste.... steek die MAF er weer in...!!
Ik heb daarna maar ongeveer 10 minuten rondgereden. Ik kan niet zeggen dat ik tot nu toe veel heb gemerkt. Er is zeker wat meer inlaatgeluid, wat ik niet had verwacht. Ik weet niet zeker hoeveel vermogen hiermee te verwachten is, maar ik kan garanderen dat dat gaas ons geen gunsten bewijst. Laat me weten wat jullie allemaal denken...!!
Ik besloot het op mijn BRZ te proberen en maakte een snelle "How to" voor iedereen die geĂŻnteresseerd is. Het is super simpel en ik weet zeker dat de meesten van jullie het zonder hulp zouden kunnen uitzoeken, maar sommigen willen het misschien zien.
Maak eerst de inlaatpijpklem los die in rood wordt weergegeven met een 10 mm dop of kruiskopschroevendraaier. Hij hoeft er niet af, alleen los. Koppel ook de kabelboom voor de MAF-sensor los die in blauw wordt weergegeven.
Vervolgens wil je de kabelboom losmaken van de airbox, zodat je niet aan de draden trekt terwijl je hem probeert te verwijderen. Knijp in de lipjes van de clip die in geel wordt weergegeven en duw de draden uit de airbox. Je kunt dit met je vingers doen of ik gebruikte een punttang.
Daarna ga je naar het rechtergedeelte van de airbox en zoek je de 10 mm bout die in wit wordt weergegeven. Verwijder de bout en leg hem opzij. Er zit geen moer aan de onderkant, hij schroeft gewoon in de beugel eronder, dus maak je geen zorgen dat er iets valt. Maak ook de clips los die in paars worden weergegeven en die het deksel van de airbox op dit punt gesloten houden.
Nu is het deksel klaar om te worden verwijderd. Trek hem er gewoon omhoog en terug naar de motor. De rubberen inlaatslang houdt een goede grip op de plastic buis binnenin, maar geef hem gewoon een flinke ruk en draai. Hij komt los en dan krijg je dit.
Van dit rare ding wordt gezegd dat het dient voor emissiecontrole voor lucht die uit het pcv-systeem komt. Eerlijk gezegd denk ik niet dat het iets anders doet dan een beperking worden. Het met koolstof gevulde gaas op de onze wordt niet op dezelfde manier vastgehouden als in de video wordt getoond. De onze is warm aan de plastic airbox gelast. Ik pakte gewoon één rand met een tang en trok hem terug totdat ik er een paar vingers achter kon krijgen. Ga vanaf daar gewoon rond en trek totdat alle lassen loskomen en het gaas loskomt. Het laat een beetje ruig gaas achter, dus ik ging met een scheermesje over alle lassen om ze een beetje schoon te maken. Ik heb hier niet veel tijd aan besteed omdat niemand het ooit zal zien. Het belangrijkste is om alle losse stukjes en spanen van de binnenkant te verwijderen voordat je alles weer in elkaar zet. Dit gebeurt tenslotte achter je luchtfilter, dus alle rommel die je daar achterlaat, wordt in de motor gezogen. Dit is hoe de mijne eruit kwam te zien nadat ik klaar was.
Dat is het..!! Plaats de box gewoon terug op dezelfde manier als hij eruit kwam. Zorg ervoor dat je eerst de 2 plastic lipjes in hun uitlijningsgleuven aan de onderkant steekt. Steek de plastic buis helemaal terug in de rubberen inlaatslang. Er is een uitlijningsmarkering zodat je kunt zien wanneer hij er helemaal op zit. Draai alles vast en het allerbelangrijkste.... steek die MAF er weer in...!!
Ik heb daarna maar ongeveer 10 minuten rondgereden. Ik kan niet zeggen dat ik tot nu toe veel heb gemerkt. Er is zeker wat meer inlaatgeluid, wat ik niet had verwacht. Ik weet niet zeker hoeveel vermogen hiermee te verwachten is, maar ik kan garanderen dat dat gaas ons geen gunsten bewijst. Laat me weten wat jullie allemaal denken...!!